چکیده قوانین مهم آموزشی و پژوهشی - دانشکده مهندسی کشاورزی
توجه : (لینک دانلود) : آیین نامه یکپارچه مقررات آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی وزارت علوم (1402) لازم الاجرا از ورودی 1402 به بعد
====================================================اخذ واحد معرفی به استاد: تا دو ماده درسی پس از اتمام تمام واحدهای درسی بشرطی که واحد عملی نداشته باشد یا درسی با واحد عملی اخذ، اما پاس نشده باشد.(نکته: بیش از یک ماه از آخرین امتحان ترم نگذشته باشد، در غیر اینصورت مشمول سنوات خواهد شد)
===================================================
آزمون جامع دکتری
موارد لازم:
1- مدرک معتبر زبان یا گواهی شرکت در دوره بسندگی دانشگاه مراغه
2- ریز نمرات
3- فرم اخذ مجوز آزمون جامع
- تاریخ برگزاری آزمون جامع (هر سال دو مرتبه میتواند باشد): بازه اول: ۱ تا ۳۰ آبان 1403 بازه دوم: 13 اردیبهشت تا 30 اردیبهشت 1404
ﺑﺮاي ﺑﺮﮔﺰاري ارزﯾﺎﺑﯽ ﺟﺎﻣﻊ ﻻزم اﺳﺖ داﻧﺸﺠﻮ درﺧﻮاﺳﺖ ﮐﺘﺒﯽ (دانلود) ﺧﻮد ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ آﻣﺎدﮔﯽ ﺷﺮﮐﺖ در ارزﯾﺎﺑﯽ ﺟﺎﻣﻊ را ﺑﻪ اﺳﺘﺎد راﻫﻨﻤﺎ ﺗﺤﻮﯾﻞ دﻫﺪ. اﺳﺘﺎد راﻫﻨﻤﺎ باید ۲ ﯾﺎ ۳ ﻣﺎده درﺳﯽ اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ را ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﺑﻪ ﺷﻮراي ﮔﺮوه ﺟﻬﺖ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﺎﯾﺪ. علاوه بر فرم، باید کارنامه، گواهی آزمون زبان معتبر یا گواهی شرکت در دوره بسندگی دانشگاه مراغه نیز ، به پیوست باشد.
آزﻣﻮن در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﺘﺒﯽ و ﺷﻔﺎﻫﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد. در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﺘﺒﯽ ﺣﺪاﻗﻞ ﻧﻤﺮه ﻗﺎﺑﻞﻗﺒﻮل ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻣﺎده اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ ۱۴ و ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ آزﻣﻮن ﮐﺘﺒﯽ ﺣﺪاﻗﻞ ۱۵ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. داﻧﺸﺠﻮ در ﺻﻮرت اﺣﺮاز ﻧﻤﺮه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ۱۵ از اﻣﺘﺤﺎن ﮐﺘﺒﯽ ﻣﺠﺎز ﺑﻪ اﻣﺘﺤﺎن ﺷﻔﺎﻫﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﮐﺘﺒﯽ و ﺷﻔﺎﻫﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ از ۱۶ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ.
درﺻﻮرﺗﯿﮑﻪ داﻧﺸﺠﻮ در آزﻣﻮن ﮐﺘﺒﯽ ﻧﻤﺮه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ۱۵ را اﺣﺮاز ﻧﻨﻤﺎﯾﺪ در ارزﯾﺎﺑﯽ ﺟﺎﻣﻊ ﻣﺮدود ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد و در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺤﺘﺮم اﻣﻮر آﻣﻮزﺷﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺑﺪون درج ﻧﻤﺮه ﻣﺮدودي، ﺻﺮﻓﺎً ﮐﺪ ﻣﺮدودي را در ﮐﺎرﻧﺎﻣﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺮدود ﺷﺪه در ارزﯾﺎﺑﯽ ﺟﺎﻣﻊ درج ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ
=========================
موارد لازم جهت ارائه پیشنهاده به شورای تحصیلات تکمیلی گروه آموزشی و دانشکده:
۱- متن پروپوزال (از این لینک جهت مقطع ارشد) و (از این لینک جهت مقطع دکتری) برای مقطع دکتری دفاع از پیشنهاده الزامی است.
۲- نتیجه بررسی پیشینه موضوع پروپوزال در ایرانداک
۳- ریز نمرات
۴- تکمیل فرم صورتجلسه جهت طرح در شورای تحصیلات تکمیلی گروه (از این لینک (ارشد) (دکتری) تهیه نمایید و اسامی اعضا را تایپ؛ و فرم چاپ شده را با باقی مدارک تحویل دهید)
۵- گواهی HSE
6- حکم کارگزینی استاد راهنما یا مشاور خارج از دانشگاه
7- رزومه استاد راهنما یا مشاور خارج از دانشگاه
8-مرحله نهایی :ثبت عنوان پروپوزال در سامانه ایرانداک (بعد از پذیرش در شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده بعلاوه در مورد دانشجویان دکتری؛ پس از دفاع از پیشنهاده)
=========================
. دفاغ از پیشنهاده دکتری
1- تکمیل فرم اخذ مجوز دفاع
2- ارائه متن پیشنهادتفصیلی (طبق فرمت ارائه شده شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه)
3- ریز نمرات (آزمون جامع ثبت شده باشد)
=========================
حداکثر مهلت اصلاحات پایان نامه / رساله: طبق بند صورتجلسه شورای تحصیلات تکمیلی مورخ ، دانشجو متعهد میشود حداکثر تا یک ماه پس از برگزاری جلسه دفاع، پس از تکمیل فرم اصلاحات پایان نامه، آن را به آموزش دانشکده تحویل دهد. درج نمره در کارنامه دانشجو منوط به ارائه تاییدیه میباشد. چنانچه دانشجو در موعد مقرر جهت انجام اصلاحات پیشنهادی هیات داوران اقدام ننماید یا اصلاحات پایان نامه/رساله مورد تایید استاد راهنما / هیات داوران، قرار نگیرد، در این صورت پایان نامه/رساله غیرقابل قبول ارزیابی میگردد.
=========================
دفاع
- زمان تحویل پایان نامه/رساله، دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مدیر گروه آموزشی جهت تحویل به داور ۲۰ روز پیش از دفاع.
رعایت فرمت نگارش پایان نامه /رساله طبق فرمت دانشگاه مراغه پیش از ارسال به داور الزامی است.
-اخذ مجوز دفاع (همراه متن پایان نامه/رساله، نتیجه همانند جویی نیز باید به پیوست باشد (همانندجویی قابل قبول 30 درصد برای کل متن و برای هر بخش کمتر از 10 درصد می باشد)
(برای دانشجویان دکتری مدرک زبان نیز لازم است)
- تاریخ دفاع از پایان نامه (برای پرهیز از سنوات اضافی): -ترمهای پاییزه تا ۲۰ بهمن و ترم های بهاره تا ۲۰ شهریور
داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺣﺪاﻗﻞ ۳ روز ﮐﺎري ﻗﺒﻞ از دﻓﺎع، اﻃﻼﻋﯿﻪ ﺟﻠﺴﻪ دﻓﺎع پایان نامه / رﺳﺎﻟﻪ را در ﺑﻮﻟﺘﻦ داﻧﺸﮑﺪه ﻧﺼﺐ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
=========================
مراحل روند کار، پس از دفاع:
=========================
مراحل لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانشجویان روزانه در کلیه مقاطع
لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در کلیه مقاطع تحصیلی باید از طریق سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(سامانه سجاد) به آدرسhttp://portal.saorg.ir ثبت گردد و پیوست اسکن مدارک الزامی می باشد.
مراحل ثبت نام سامانه سجاد: 1. ثبت نام اولیه و تأیید رمز 2. ورود 3. تکمیل اطلاعات شخصی، تحصیلی 4. وارد شدن به منوی خدمات، انتخاب گزینه ی امور دانشجویان داخل، 5. تکمیل فرم لغو تعهد آموزش رایگان و دریافت کد پیگیری از سامانه
قابل ذکر است، متقاضیان دریافت اصل مدرک تحصیلی دانشنامه قبل از ثبت نام در سامانه سجاد وزرات علوم تحقیقات و فناوری، در صورت داشتن بدهی صندوق رفاه دانشجویان نسبت به تسویه حساب خود با صندوق رفاه اقدام نمایند.
پس از تایید لغو تعهد از سوی امور دانش آموختگان دانشگاه و وزارت علوم، نامه لغو تعهد صادر شده و دانشنامه در امور دانش آموختگان دانشگاه آماده می گردد.
دانشجویان و دانش آموختگان دوره های روزانه، متعهد خدمت آموزش رایگان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می توانند از طریق یکی از روش های زیر تعهد خدمت خود را به پایان برسانند:
1. انجام تعهد خدمت آموزش رایگان از طریق ارائه گواهی انجام کار معتبر که دارای سابقه بیمه باشد.
2. پرداخت هزینه تحصیلی معادل تعهد خدمت آموزش رایگان
3. لغو تعهد خدمت آموزش رایگان از طریق عدم کاریابی از اداره کل استان که باید بلافاصله پس از فارغ التحصیلی بالاترین مقطع روزانه ظرف مدت شش ماه صورت گرفته باشد.
4. لغو تعهد خدمت آموزش رایگان از طریق انجام خدمت وظیفه عمومی پس از تاریخ فراغت از تحصیل، اخراج و یا انصراف(مدت زمان مندرج در کارت پایان خدمت مبنای محاسبه می باشد.)
5. لغو تعهد خدمت آموزش رایگان از طریق بازنشستگی
6. لغو تعهد خدمت آموزش رایگان از طریق کارافتادگی
7. اتباع خارجی(افغانی، عراقی و ...) جهت لغو تعهد آموزش رایگان ملزم به پرداخت هزینه میباشند.
نکات مهم و قابل توجه در بررسی فرایند لغو تعهد آموزش رایگان
- طبق دستورالعمل آموزش رایگان ثبت نام کاریابی باید بلافاصله پس از فارغ التحصیلی بالاترین مقطع روزانه ظرف مدت شش ماه صورت گرفته باشد در غیر این صورت مورد تأیید نمی باشد و دانشگاه بر اساس قوانین، مبلغ بدهکاری اعلام می نماید.
- نامه ی عدم کاریابی همزمان با تحصیل در مقطع بالاتر دوره روزانه مورد قبول نمی باشد.
- بر اساس بخشنامه های وزارت کار به زیر مجموعه های خود (ادارات کار و امور اجتماعی استان ها) ثبت نام در کاریابی حتما با رویت اصل گواهینامه موقت پایان تحصیلات عکس دار و برای آقایان نیز علاوه بر این مورد با داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم صورت می گیرد، به همین علت چنانچه ثبت نام کاریابی قبل از صدور مدرک موقت یا کارت نظام وظیفه انجام شده باشد قابل قبول نخواهد بود.
- ارائه ی نامه از وزارت کار مبنی بر عدم کاریابی در مدت شش ماه می باشد، بدیهی است در زمان ارائه ی نامه از وزارت کار، باید یکسال از تاریخ فراغت از تحصیل گذشته باشد.
- طبق بخشنامه عدم کاریابی باید یکسال کامل شمسی از تاریخ صدور کارت نظام وظیفه سپری شود.
- سابقه کار همزمان با تحصیل در مقطع بالاتر دوره روزانه برای مقاطع قبلی یا همان مقطع مورد قبول نمی باشد.
- عدم کاریابی صرفاً برای دانش آموختگان مقاطع تحصیلی دانشگاهی قابل بررسی است و دانشجویان انصرافی و اخراجی برای همان مقطع ناتمام نمی توانند از کاریابی استفاده کنند.
- لغو تعهد آموزش رایگان از پایین ترین مقطع تحصیلی شروع می شود و به ترتیب انجام می گیرد.
========================================
تبیین قوانین مربوط به معادل سازی و تطبیق واحد های گذرانده شده دانشجویان مقطع کارشناسی
معادل سازی و تطبیق واحدهای درسی گذرانده شده دانشجویان مقطع کارشناسی صرفاً با رعایت موارد زیر امکان پذیر می باشد:
شرایط تطبیق نمرات دانشجویان میهمان
در مورد دانشجویان میهمان، در صورت قرار داشتن دانشگاه مقصد در گروه های الف یا ب (به شرح پیوست) و در صورت انطباق دروس اعلام شده با دروس پیشنهادی گروه به لحاظ تعداد واحدها و سرفصل دروس، کلیه نمرات چه مردودی و چه قبول شده به صورت قابل محاسبه در نیمسال گذرانده شده، تطبیق داده می شود.
2- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان انتقالی و انتقال توام با تغییر رشته
در مورد دانشجویان انتقالی و انتقال توام با تغییر رشته، کلیه دروس باید در نیمسال گذرانده شده تطبیق داده شود. در این راستا نمرات کمتر از 12 غیر قابل پذیرش بوده و برای سایر نمرات، در صورت قرار داشتن دانشگاه مبدا در گروه های الف یا ب (پیوست) ، با نظر مدیر گروه پذیرش صورت خواهد گرفت.
3- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان تغییر رشته ای
در مورد دانشجویان تغییر رشته ای، همزمان با اقدام تغییر رشته، تمامی دروس، به صورت پذیرش نشده به شماره دانشجویی جدید منتقل میشود. پذیرش یا عدم پذیرش دروس گذرانده شده با نظر مدیر گروه صورت می پذیرد.
4- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان قبولی مجدد
در مورد دانشجویان قبولی مجدد که به هر دلیلی موفق به دریافت مدرک نشده اند، در صورت قبولی قبلی از طریق کنکور و قرار داشتن دانشگاه در گروه های الف یا ب (پیوست)، فقط دروس پذیرفته شده توسط مدیر گروه آموزشی مربوط در سال و نیمسال صفر ثبت می گردد. در این راستا به ازای هر12 تا 20 واحد از دروس معادل سازی شده برای دانشجوی قبولی مجدد مقطع کارشناسی، یک نیمسال از سنوات مجاز تحصیلی دانشجو کاسته می شود.
در مورد دانشجویان قبولی مجدد که موفق به دریافت مدرک شده اند، در صورت قبولی قبلی از طریق کنکور و قرار داشتن دانشگاه قبلی در گروه های الف یا ب (پیوست)، پس از لغو تعهد قبولی رشته قبلی، فقط تطبیق دروس عمومی با نظر مدیر گروه در سال و نیمسال صفر امکان پذیر می باشد.
5- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان پذیرش شده از طریق سوابق تحصیلی
تطبیق واحدهای گذرانده شده دانشجویان پذیرش شده از طریق سوابق تحصیلی به دوره پذیرش با سوابق تحصیلی این دانشگاه، صرفا از دانشگاه های گروه های الف یا ب (پیوست)، با نظر مدیر گروه، قابل بررسی می باشد.
6- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان پذیرش شده از دوره آموزش های الکترونیکی (آموزش مجازی)
پذیرش دروس از دوره مجازی دانشگاه های گروه های الف یا ب (پیوست)، که از طریق کنکور پذیرش شده اند، با نظر مدیر گروه، فقط برای دوره مجازی قابل تطبیق می باشد.
7- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان معرفی شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور
تطبیق دروس دانشجویانی که بعد از بازه ثبت نام توسط سازمان سنجش معرفی می شوند شامل؛ اشتباه در انتخاب رشته، تکمیل ظرفیت، المپیادهای علمی و قهرمانان ورزشی، با توجه به زمان و نحوه اعلام سازمان سنجش (نیمسال ثبت نام) و دستورالعمل مربوطه، مانند شرایط دانشجویان انتقالی (بند 2) صورت میپذیرد.
8- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان نیمه متمرکز تربیت بدنی
در مورد دروس دانشجویان نیمه متمرکز تربیت بدنی، تا ورودی 97 با توجه به مصاحبه و آزمون عملی، شروع به تحصیل دانشجو از نیمسال دوم بوده و دروس گذرانده شده در نیمسال اول، با نظر مدیر گروه در سال و نیمسال صفر ثبت میگرددد. از ورودی 98 به بعد، با توجه به این که اعلام نتایج و شروع به تحصیل دانشجویان مانند سایر رشته می باشد، در صورت ثبت نام یا انتقال بعد از نیمسال اول، تطبیق مانند دانشجویان انتقالی توام با تغییر رشته صورت می گیرد.
9- شرایط تطبیق نمرات دروس عمومی معارف اسلامی حوزه شهید بهشتی و طرح ملی ضیافت ایثار
تطبیق دروس عمومی معارف اسلامی گذرانده شده در حوزه شهید بهشتی و طرح ملی ضیافت ایثار، صرفا با تایید گروه معارف اسلامی امکان پذیر می باشد.
10- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان انصرافی و اخراجی خارج از کشور
تطبیق دروس دانشجویان انصرافی و اخراجی خارج از کشور، پس از بررسی و تایید با جدیدترین فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت عتف، با نظر مدیر گروه در سال و نیمسال صفر، امکان پذیر است.
11- شرایط تطبیق نمرات دانشجویان انتقالی خارج از کشور
تطبیق دروس دانشجوی انتقالی از خارج کشور، پس از بررسی و تایید با جدیدترین فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت عتف، با نظر مدیر گروه در نیمسال گذرانده شده، امکان پذیر است.
پیوست:
دانشگاههای گروه الف): دانشگاه اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت ایران،
دانشگاههای گروه ب): دانشگاه اراک، دانشگاه ارومیه، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه بجنورد، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه بیرجند، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، ،دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه خلیجفارس، دانشگاه خوارزمی
دانشگاه رازی
دانشگاه زابل
دانشگاه زنجان
دانشگاه سمنان
دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشگاه شاهد تهران
دانشگاه شهرکرد
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
دانشگاه صنعتی سهند
دانشگاه صنعتی شاهرود
دانشگاه صنعتی شیراز
دانشگاه صنعتی قوچان
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
دانشگاه قم
دانشگاه کاشان
دانشگاه کردستان
دانشگاه گلستان
دانشگاه گیلان
دانشگاه لرستان
دانشگاه مازندران
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه مراغه
دانشگاه ولیعصر رفسنجان
دانشگاه هنر اصفهان
دانشگاه هنر تهران
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یزد