۳۱ شهریور روز جهانی بدون خودرو

  • 22 Sep 2024
  • کد خبر: 1300595
  • 85
۳۱ شهریور روز جهانی بدون خودرو

هدفِ این رویداد' ارتقای کمی و کیفی حمل و نقل عمومی، ترویج و توسعه دوچرخه سواری و پیاده روی' است. در این رویداد مردم تشویق می‌شوند سفر‌های شهری خود را با استفاده از وسایل نقلیه عمومی انجام دهند و در صورتی که محل کارشان به محل سکونت نزدیک است، در خرید‌های روزانه خود، از دوچرخه استفاده کرده یا پیاده روی کنند.

اولین رویداد ملی در سال ۱۹۹۷ در بریتانیا، توسط انجمن حمل و نقل محیط زیست افتتاح و در فرانسه در سال ۱۹۹۸ با شعار'من، بدون ماشین در شهر' دنبال و در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک ابتکار عمل، توسط کمیسیون اروپا در سراسر اروپا به رسمیت شناخته شد.

در همان سال کمیسیون اروپا، این برنامه را از یک روز به یک هفته، گسترش داد. همچنین از سال ۲۰۰۰ میلادی روز‌های بدون خودرو، با برنامه روز جهانی بدون رانندگی، راه اندازی شده است.

در میان مناسبت‌های جهانی زیادی که در تقویم وجود دارد، روز جهانی بدون خودرو، از جمله مناسبت‌هایی است که در دو سال گذشته، در ایران نیز مورد توجه خاص قرار گرفته است.

برنامه راهبردی پویش 'سه شنبه‌های بدون خودرو'، برای نخستین بار در شهرستان اراک توسط یکی از فعالان محیط زیستی، آغاز شد و بازتاب چشمگیری در سطح کشور یافت. در بهمن ۱۳۹۴ با تشکیل ستاد اجرایی این پویش در'دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان'، تدوین آئین نامه، شیوه نامه‌های اجرایی و تفاهم‌نامه‌های مربوط، با همکاری'کمیته دوچرخه سواری همگانی کشور'و'دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست' کشور پیگیری شد.

منبع: (https://www.iribnews.ir/)

اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.