تاریخ : يکشنبه 4 شهريور 1397
کد 83

طرح مشترک آقای دکتر غلارضا گوهری عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی باغبانی و دانشگاه MPUAT هند

تحت عنوان "کاربرد نانو ذرات زیستی در افزایش تولید و کیفیت محصولات باغی"
 

◀️ ایران و هند بر انجام ۱۲ طرح مشترک پژوهشی که ۸ عنوان آن در حوزه بیوتکنولوژی و ۴ مورد مربوط به مدیریت منابع آب است، توافق کردند.

◀️ دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای سال ۲۰۱۸ و پس از فراخوان مشترک دو کشورایران و هندوستان، در مدت ۴۵ روز ۷۳ پیشنهاد به دبیرخانه همکاری‌های علمی ایران و هند مستقر در این دانشگاه واصل شد که پس از مبادله این پیشنهادها با دبیرخانه مربوطه در کشور هندوستان، کار ارزیابی آن‌ها به شکل مستقل و موازی در دو کشور صورت گرفت.

◀️ وی افزود: کمیته‌های مشترک ارزیابی دو کشور سرانجام در نشست‌های مشترکی که در ماه جولای در دهلی‌نو برگزار کردند، ۱۲ پروژه را که ۸ عنوان آن در حوزه بیوتکنولوژی و ۴ مورد مربوط به مدیریت منابع آب است، انتخاب کردند.

◀️ دکتر کافی با بیان اینکه هر پروژه در یک مرکز دانشگاهی و یا پژوهشگاه و تحت نظر مدیر پروژه مدیریت می شود، ادامه داد: مدیران پروژه امکان حضور در کشور مقابل و اقامت کوتاه مدت برای انجام آزمایش یا نشست‌های علمی را خواهند داشت.

◀️ رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس، سیستان و بلوچستان، مراغه، تبریز، علوم پزشکی ایران، شیراز، مراغه، انستیتو پاستور، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، پژوهشگاه های ملی ژنتیک و ابن‌سینا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی میزبان در ایران هستند.

◀️ وی افزود: کمیته‌های مشترک همکاری‌های علمی و تحقیقاتی ایران و هند در دومین نشست خود که در نوامبر سال ۲۰۱۸ در دهلی‌نو برگزار خواهد شد، در خصوص محورهای همکاری‌های علمی مشترک در سال ۲۰۱۹ بررسی و تصمیم‌گیری خواهند داشت.

◀️ دانشگاه فردوسی مشهد از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان دبیرخانه ملی همکاری‌های علمی ایران و هند انتخاب‌شده و هماهنگی، حمایت و نظارت بر اجرای پروژه‌های فوق را بر عهده دارد.