تاریخ : يکشنبه 10 آذر 1398
کد 125

ثبت اختراع عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی

عضو هیأت علمی گروه مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه موفق به ثبت اختراع “ دستگاه آبزدایی کابینتی حبه قند با امواج میکروفرکانسی” شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه؛ دکتر امین حاضر وظیفه عضو هیئت علمی گروه مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی دستگاه آبزدایی کابینتی حبه قند با امواج میکروفرکانسی اختراع و موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع گردید.
دکتر حاضر وظیفه در این خصوص گفت: برای آبزدایی از حبه قندهای مرطوب در آخرین مرحله از خط تولید حبه قند، از جریان هوای گرم استفاده می گردد که بدلیل پایین بودن ضریب هدایت حرارتی حبه قند، فرآیند آبزدایی بسیار طولانی بوده و این عمل بطور یکنواخت صورت نمی پذیرد که سبب افت کیفیت محصول خشک شده و مصرف انرژی بسیار زیاد می گردد.
وی هدف از اختراع حاضر را به منظور افزایش راندمان بهره وری از انرژی همراه با صرف زمان کمتر و افزایش کیفیت محصول خشک شده اعلام کرد و گفت: دستگاه آبزدایی حبه قند با امواج میکرو فرکانسی در ظریفیت های متفاوت بر اساس مطالعات وسیع دانشگاهی و نتایج آزمایش های متعدد در نرم افزار Comsol multiphysics  بر اساس خصوصیات دی الکتریک  و حرارتی حبه قند و با بهره گیری از روش عددی المان محدود (FEM) با حداقل گرمایش غیر یکنواخت طراحی و ساخته شد . این دستگاه قادر است روزانه 20 تن حبه قند را تا رطوبت مطلوب خشک نماید که در عین حفظ کیفیت محصول، در مقایسه با روش  جریان هوای گرم مدت زمان فرآیند آبزدایی را 90 درصد و میزان مصرف انرژی را تا 80 درصد کاهش دهد.
همکاران دانشکده کشاورزی، کسب این موفقیت را به شما و جامعه علمی دانشگاه مراغه تبریک و تهنیت عرض نموده، موفقیت روز افزون شما را از درگاه ایزد منان مسئلت دارد.